HREK : Extra szles - '34 Ford 3-Window Coup Streetrod |
Extra szles - '34 Ford 3-Window Coup Streetrod
2004.10.25. 16:19
Mr csak az alapforma emlkeztet egy klasszikus '34-es Ford kupra. A hatalmas befektetett munka s az rdekes rszletmegoldsok nem csak a gynyr optikban nyilvnulnak meg. Ez a rod hossz utakat is megtesz, mghozz igen gyorsan.
Ers szlests

"A szerencstlensg 1990-ben kezddtt" - mesli Thomas Respondek, aki azta - sorstrsaihoz hasonlan - fradhatatlanul dolgozik lomautjn. Thomas elssorban sajt tehetsgre tmaszkodott, amellyel bven megldotta a sors. Tekintsnk csak vissza:
"Akkortjt fertztt meg a nagybtym a V8-vrussal. Tudjtok: libabr s felborzoldott szrszlak a karon, ahogy az ember meghallja a motor dohogst. Mivel mr j pr ve szerelgettem kisebb autkat, az alap mr megvolt, gy neki mertem vgni a dolognak.
Elszr egy Jeep CJ7-es kerlt a mhelyembe, majd nhny Corvette s egy pickup, de nem hagyott nyugodni a gondolat, hogy j lenne vgre egy rod."
Hossz vadszat
"vekig bjtam a magazinokat, de nem talltam megfelel alanyt. Aztn egy nap felhvott egy bartom, aki vett egy autt Angliban, amit az engedlyezshez t kellett volna egy kicsit pteni. Amint meglttam, nagyot dobbant a szvem. Egy '32-es Ford Delivery! Miutn a kvetkez jszakkat vgigdolgoztuk s a Fordot problma nlkl engedlyeztettk, nem volt szmomra meglls. Vgre szereznem kellett egy rodot! Teht megint nekiltem az jsgoknak, s rengeteget telefonltam, amg vgre talltam egy hirdetst a Streetben: '34-es, hromablakos Ford, Rod Corner vegszlas karosszrival, j sok alkatrsszel 17 500 mrkrt elad. Persze, azonnal telefonltam. Mivel egy flksz dologrl volt sz, az elad elszr ksztett pr fnykpet s egy videt. gy tnt, hogy sok j alkatrsz megvan, radsul az illet felajnlotta, hogy 800 km tvolsgbl elhozza nekem a kocsit, ami azrt nem jtt rosszul.
Aztn a lepakolsnl rt az els meglepets: a karoszszria nem kifejezetten illett a keretre, az elektromos lsekbl hinyzott a motor, a hts tengely egy baleset kvetkeztben el volt grblve, a motorhztet s a srvdk pedig a helytelen trols miatt deformldtak. Az Opel Diplomatbl szrmaz V8-as s a TH 400-as vlt jl nzett ki, de mivel nem voltam mg annyira benne a dologban, nem tudtam, mi vrhat mg. Vettem ht egy mly levegt s elkezdtem alkudni. Vgl megkaptam a gpet 15 000 mrkrt, gy, hogy az elad mg kicserlte a hts tengely hibs rszeit is."
Szltben s hosszban
"Elszr a keretnek fogtam neki, de nem volt szerencsm, mivel a '88-as Corvette-tengely nem frt be a karosszria al. Elszr nem tudtam, mit tegyek. Szerencsre az egyik bartom egy replgpgyrban dolgozik. Elvitte a rajzaimat a munkahelyre, a mrnk kollgival egy kicsit talakttatta, aztn bevitte az egszet a szmtgpbe. A program kiszmolt mindent: a csavarodsokat, a stabilitst, az anyagerssget, a legersebb nyoms pontjt. n beszereztem az anyagokat s talaktottam egy munkapadot, hogy rfrjen az egsz keret. Utlag knny elmeslni, de mindez 580 munkart vett ignybe!
Az els tengely egy Ford Granadbl szrmazik, amely a sztszerels s a homokfvs utn j alkatrszeket kapott, a hromszglengkarok pedig meg lettek erstve.
Excenteres Mercedes csapokkal szereltem vissza a lengkarokat, hogy a kerkdlst ksbb be lehessen lltani, a hts hidat pedig 3,5:1-es vgtttellel raktam ssze."
Ers szlests
"Ezutn vgre a karosszrira kerlt a sor. Elszr is a tett helyeztk lejjebb 2 collal, majd excenteres ajtzsanrokat terveztem, mert egybknt a ferde B-oszlop miatt a nyitott ajt lefel lgna. Az ajtk egy szenzoros gomb rintsvel nyithatk, amely teljesen lthatatlan. Egybknt ilyen van a nmet villamoson a jegyautomatkban, de az autban kicsit megvltozott a feladata: az talaktott ablakmos-motort irnytja, amely az ajtt nyitja. Az ablakok termszetesen szintn elektromosan mkdnek.
Mivel a hts nyomtv tl keskeny nek bizonyult, 17x11-es Centerline felniket vettem. De mg gy is tl keskeny maradt, ezrt mindkt oldalra 70 mm-es (!) nyomtvszlestket szereltem. Ez mr stimmelt, 2,04 mteresre ntt a nyomtv! Persze, ekkor a srvdk s a kszb volt tl keskeny, gy azokat egyszeren ki kellett szlesteni, de a grbletek miatt nem lehetett egy szles cskot bepteni. gy minden srvdt hat helyen (!) elfrszeltem, majd jra sszeragasztottam. A rengeteg glettelssel egytt ez jabb 580 rmba kerlt, amellyel sszesen 4 120 rnyi munkm van a rodban.
Taln nem tnik dicsekvsnek, hogy a br ajtkrpitokat, a 3 mm vastag, alu dszcskokat s a Ford emblmt is n magam ksztettem. Jelenleg egy 400-as, alu hengerfejekkel szerelt Chevy small block s egy TH700-as vlt szolgl a rodban. Ezzel tnyleg nagyon gyorsan tud menni, s a gondos ptsnek ksznheten az autplyn is kivlan funkcionl!"
Technikai adatok:

Tpus: 1934 Ford 3-Window Hot Rod Coupe Motor: 400-as/6,6 literes, Chevy V8-as blokk, alu hengerfejek Vlt: GM TH700-as, ngysebessges automata vlt Karosszria: vegszlas karosszria szlestett srvdkkel; 2"-lal vgott tet, 1980-as Ford Granada els futm; 1988-as Corvette hts futm Kerekek: 17"-os, Centerline alufelnik | |
Forrs: Street Magazin
|