Paul csak a bels svban tud ltezni. 18 ves korban kezdte az utcai gyorsulgatst egy motorral. Hogy a dolog nem teljesen veszlytelen, azt az tdik, huzamosabb krhzi ltogatsa utn be kellett ltnia, amikor is az orvosok elg komoly talaktsokat vgeztek rajta. 20 ves korban rjtt, hogy a sebessg lvezett taln biztonsgosabb teszi, ha van nmi acllemez az ember krl, gy szerzett egy '69-es Corvette-et, amivel folytathatta vandlkodst a kzutakon.
Paul nem sokkal ksbb felesgl vette Carint, aki fnyeremnynek bizonyult, hiszen hozz hasonlan imdja a fordulatszmmr piros tartomnyt s az gett gumi szagt. gy bartunknak nem kellett szembeslnie a tipikus "a kocsi vagy n" vlasztssal, ami oly sok "aut()ista" lett nehezti. Kis id elteltvel a Corvette helyt tvette egy 482-es, '65-s Chevy Nova, amivel sikerlt elspasztania a tbbi autvezett. Ksbb aztn sor kerlt lete els igazi versenyre is s rjtt, hogy ideje lenne egy valdi versenykocsit pteni...
Az igazi megolds
Egy igazi versenykocsit pteni nem olcs mulatsg, gy Paul elszr is keresett egy hasznlt alvzat, de a Nova blokkjt a biztonsg kedvrt megtartotta. Nemsokra megismerkedett hrom testvrrel, akik egy Chevelle-lel versenyeztek, de el akartk adni. J pr ve versenyeztek az akkor mg srga Chevyvel, s 8,72 msodperces idt rtek el vele. Akkor mg a szriaalvzon llt a kocsi.
Paul megvette az res bdt s beszerelte a Nova 482-es motorjt, amivel rosszabb idt, 9,31 msodpercet rt el. Ezzel egyltaln nem volt elgedett, ezrt gy dnttt, hogy csinltat az authoz egy csvzat. A kvetkez tlen a Chevyt teljesen sztszereltk, s a Svdorszgban mr nagy hrnvnek rvend Conny Brorsson ksztett hozz egy "Jerry Bickle" stlus alvzat.
Mg egy lpssel tovbb
Az tpts alatt Paul rjtt, hogy az j keret csak a dolog egyik fele, az autnak egy rendes versenymotorra is szksge van! Amerikban l bartai ltal kapcsolatba kerlt egy versenyzvel, akinl egy Sherman Pickrel ltal ksztett Donovan alublokk vrt j gazdra. Mivel az r is rendben volt, a motor nemsokra mr tban volt Svdorszg fel.
A mocit egy "Vclkk" (nem vicc, a tpusnv vclke tbbes szmban!!!) keresztnev metanolbefecskendez berendezssel szereltk fl. Ezt az arizonai Ron's Racing gyrtja, s fellrl valban gy nz ki, mintha kt miniatr vclkt szereltek volna r.
A berendezs pontosan rillik a Tunnel Ram szvsor porlasztfurataira a NOS Fogger II rendszerrel egytt, amely tovbbi 250 lovat hoz a hzhoz. Na, ezekkel a cuccokkal a Chevy mr egsz jl megy. Az egsz tpts termszetesen nem csak egy telet vett ignybe, ahogy azt Paul tervezte, hanem majdnem hrom vet. Idkzben mr csak a tet s a kocsi hts srvdi maradtak az eredeti Chevelle-bl, minden mst talaktottak!
Induls!
Miutn a keret, a motor s a karosszria indulsra kszen llt, a bels tr kvetkezett. Paul fontosnak tartotta, hogy az utastr megfeleljen a dragster kls megjelensnek. Ezzel kapcsolatban a legknyesebb tma a kbelezs, amibe Paul maga vgott bele, de rengeteg ideje elment vele, s egyik problma kvette a msikat. Vgre aztn ez is megolddott, s kzelgett a Power Street Finals ideje. Pont j alkalom volt ez a Chevy kiprblsra. Azonnal megszerezte a msodik helyet 8,28 msodperccel s 252 km/h-val, de Paul mgis elgedetlen volt. Az volt az rzse, hogy a Chevyvel 7-es idket is elrhetne...
Az utols simts?
Az egyik gond az volt, hogy a motor nem kapott elg zemanyagot, ezrt megemeltk a nyomst. A motorspecialista azt is tancsolta, hogy cserljk ki a vezrmtengelyt s a vltt is. Amikor Paul a Power Street Finals clvonaln tszguldott, a sebessgmr 252-t mutatott 9000-es fordulatnl, pedig ekkora fordulatszmnl legalbb 20-szal tbbnek kellett volna lennie. A kvetkez versenyen mr 8,22 msodpercet futott a csodavas, teht a hetes svot mg mindig nem sikerlt hoznia.
Persze, azt is figyelembe kell venni, hogy e teljestmnykategriban olyan tnyezk, mint a kls hmrsklet s a leveg pratartalma is nagy befolyssal lehetnek a versenyeredmnyekre. Ha a motor belltsa optimlis (ami amgy sem rhet el teljesen), a kls krlmnyek legkisebb vltozsa is elg lehet ahhoz, hogy az ember pp kicssszon a 7-es idbl. Paul s technikusa mindent megtett azrt, hogy a lehet legtbbet kihozza a motorbl. Ennek eredmnyeknt a Chrysler hts tengely teljesen sztment - a legutbbi versenyidny pedig Paul szmra vget rt...
Chevy vagy Volvo?
Tavaly tlen a sztszakadt hidat egy 9 colos Fordra cserltk. Pr prbafutam utn Paul most biztos benne, hogy sikerlni fog 7-es idket elrnie. "Ha most sem sikerl, eladom a Chevyt s veszek helyette egy reg Volvt!" - mondja. Lehet, hogy ez nem tl j tlet...
Technikai adatok

Tpus: 1964 Chevrolet Chevelle Dragster Motor: 564-es/9,2 literes Donovan alublokk; King Billet acl ftengely; kislyozott Herbert's hajtkarok; JE dugattyk acl dugattygyrkkel; TCI lendkerk; Manley titnszelepek; Dart 360 alu hengerfejek; Tunnel Ram szvsor; 2 db 1150 cfm-es Ron's Racing karburtor; NOS Fogger II nitrorendszer (+250 ler); MSD gyjtrendszer; Pro Stock hengerenknti leml; 4 colos Lwen kipufogrendszer; Berry Grant zemanyag-szivatty Teljestmny: kb. 900 ler 7100-as fordulaton (legjobb ET: 8,22s/252 km/h) Vlt: tuningolt Powerglide A1-es vltfkkel, 10"-os, 5500-as konverterrel Karosszria: Jerry Bickle csvz; aclkarosszria; ajtk, gptet, srvdk s csomagtrfedl vegszlbl; plexiablakok; egyedi hts szrny Futm: Chrysler hts hd; Bjareborn Racing els futm; Koni gtlk Pro Stock rugkkal Felnik/gumik: ell 4x15-s, htul 14x15-s Centerline felnik, 26x7-es s 33x10-es Mickey Thompson draggumik Bels tr: aluborts; Funny-Car stlus bukcs; Autometer mszerek; Jaz versenyls; Simpson versenyvek Fnyezs: egyedi kevers kk gyngyhz |
Fot: Anders Odeholm
(Street Magazin)
|